Greenwich'i jalutuskäik

pilt

Esimese asjana tasuks endale teha selgeks selle huvitava ajaloolise paiga nimetus. Nimelt Greenwich hääldatakse "greenitš", mitte "griin-uitš", nagu kõik kipuvad tegema.

Alustame oma jalutuskäiku raudteejaamast Greenwich, kuhu saame rongiga jaamast London Bridge umbes kümne minutiga. Jalutame jaamast kirde suunas mööda vasakpoolset kõnniteed. Paremal pool näeme punast torniga hoonet. See on kohalik raamatukogu, mis avati aastal 1907. Pisut edasi minnes näeme teisel pool teed platsi, kus laupäeviti ja pühapäeviti on turg. Kohe selle kõrval asub Greenwich Picturehouse, viie saaliga kino, kus on baar ja kaks restorani. See avati 1989.a., kuid ehitati tublisti ümber aastal 2005. Eespool on prantsusepärane söögikoht Café Rouge, astu sisse, kui juba kõht tühi... Edasi minnes kaardub tee pisut vasakule, ja jõuame kirikuni St Alphege Church. Teisele poole teed jääb vanakraamiturg, mis on avatud kõigil nädalapäevadel peale esmaspäeva.

Järgmisel ristmikul pöörame paremale, tänavale nimega Nelson Road. Muidugi kannab see tänav kuulsa admirali nime, kes küll hukkus Trafalgari lahingus 1805.a., kuid tema juhitud väed võitsid Napoleoni vägesid. Kindlasti oled juba näinud tema kuju päris kesklinnas...

Järgmisel ristmikul teeme taas pöörde paremale tänavale King William Walk. Nurga peal on pood Nauticalia, mille reklaamlause on: "First Shop in the World!" Tõesti, see pood asub peaaegu nullmeridiaanil, 00o00.4'W. Varsti näeme vasakul hoonet Davenport House, mille ees on omapärane skulptuur Throne of Earthly Kings. Mida see ikkagi just kujutab, ei oska öelda. Peagi jõuame pargi väravateni. Aga me veel ei sisene, vaid liigume vasakule, et veel üht-teist näha. Meie ees on William IV (1765..1837) kuju. Kunagi seisis see kuju päris kesklinnas, kuid 1935.a. jäi see liiklusele ette ja "pagendati" siia. Paremal on kivirennis tilluke veekanal, kus palavate ilmadega koeraomanikud oma pitsusid jahutamaspilt käivad. Peatselt jõuame hooneni, mida nimetatakse Sammy Ofer Wing NATIONAL MARITIME MUSEUM (sponsori nimi on ees!). Muuseum on tasuta, kuid seal võivad toimuda tasulised näitused. Loomulikult on seal ka kohvik, kuid isiklikult mulle meeldiks kohv edasi lükata - eespool on parem paik. ;-) Hoone ees on samba otsas mitme meetri pikkune klaasist pudel, milles mõistagi sisaldub laevamudel. Algul seisis see Trafalgari väljakul kuulsa "neljanda samba" otsas aastal 2010, kuid mõni aasta hiljem toodi siia.

Peagi jõuame väravani ja lõpuks ometi võime siseneda parki (suurusega 74 hektarit). See on üks kaheksast nn kuninglikust pargist Londonis. Liigume otse edasi kuni pisikese trepistikuni, mis moodustaks justnagu mingi kivist lava. Sealt läheme 45 kraadi vasakule järsust mäest üles. Eksida pole võimalik, sest see teeke on paksult ülesrühkivaid turiste täis.

Jõuame mäe tippu. Siit kindral James Wolfe ausamba juurest avaneb suurepärane vaade linnale. Otse meie ees on valged majakesed, mis on galeriidega ühendatud. See on nn Queen's House. Aegade jooksul küll ümber ehitatud, aga sisuliselt see maja, kus sündis kurikuulus kuningas Henry VIII. Selle taga silmapiiril paistavad finantskeskuse Canary Wharf pilvelõhkujad. Paremal paistavad elektrijaama neli korstent ning Millennium Dome, mida nüüd tunneme O2 nime all. Vasakul pool paistavad City kõrghooned. Aga vaadakem teisele poole. Seal seisabki kuulsa observatooriumipilt hoone. Projekteerinud Sir Christopher Wren. Ehitus läks maksma 520 naela. Inflatsioon on ikka vahepeal vägev olnud... Seinal on huvitav 24-tunni süsteemis kellpilt, mille projekteeris Charles Shephard ja mis seisab siin aastast 1852. Ees on raudaed ja sinna taha ning observatooriumi sisse pääsemine maksab õige mitu raha (kui tahad piletit osta, 16 naela, mine ustest läbi hoone ja keera hoovis paremale). Pööra tähelepanu ühe torni tipus olevale punasele kerale. See asub hommikul varda tipus ja iga päev kell 13:00 kukub alumisse asendisse. Selle järgi saavad laevamehed jõel oma kellad õigeks panna. Pileti pead siiski ostma vaid siis, kui tahad kogu observatooriumit seest näha. Palju on vaadata ka tasuta. Näiteks 28-tollist teleskoopi saad vaatama tasuta, kui oskad otsida. Mine peahoones olevasse suveniiripoodi ja leia trepp, mis läheb sealt üles. Edasi tuleb metallist keerdtrep ja oledki teleskoobi juures. Täiesti tasuta.

Läheme edasi. Observatooriumist lõunas asub The Pavillion Cafe, huvitav kaheksanurkne ehitis. Seal saab keha kinnitada ning kohvi juua. Kohvikul on suur terass, seal saab kenasti värskes õhus kohvi juua ja ümbrust imetleda.

Edasi võiksime siirduda lilleaeda. Kui observatooriumi juures tunglesid peamiselt turistid, siis siin annavad ilusa ilmaga tooni kohalikud elanikud. Siia kogunetakse tervete peredega murul lesides aega veetma. Täpset marsruuti ma ette ei anna, vaata, mida ise tahad. Seal on ka suur veekogu veelindudega.

Edasi liikudes jääb meie teele kirsiallee. Arusaadavalt on see imekaunis just kevadel. Aga, et ettekujutust saada, guugelda "greenwich cherry blossoms". Näed sadu pilte.

Edasi liigume roosiaeda. Roosid on istutatud poolkaarte kujuliselt ning neid on tõesti kohutavalt palju. Aed on rajatud eelmise sajandi kuuekümnendail aastatel. Aia läänepiiril asub Ranger's House. Selles elas kunagi pargivalvur. Pargi poole on hoone tagakülg, lõuna poolt väikesest jalgväravast saab hoone ette minna. Selles majas asub praegu kunstikollektsioon, mida saab 9 ja 1/2 naela eest ka uudistada. Aprillist oktoobrini, kell 11..17; pühapäevast kolmapäevani. Aga väljume korraks roosiaia lõunaväravast, et imetleda kuninganna vanni. See kannab nime Queen Caroline's Bath ja kujutab endast pisikest basseini. Praegu on see üsna viletsas seisuspilt, ilmselt oli see paremas korras, kui kuningas George IV abikaasa seal suplemas käis (ta elas sealsamas lähedal majas nimega Montagu House, aga see lammutati 1815.a.). Kohe paremal pool on seinal tahvel, mis meenutab kohalikku elanikku nimega Ignatius Sancho. Tema oli sündinud aastal 1729 orjalaeval ja hiljem asunud siia elama. Arvatakse, et just tema oli esimene mustanahaline, kes iial on osalenud Suurbritannia valimistel.

Asume nüüd tagasiteele põhja suunas. Teel näeme paremal tenniseväljakuid. Just enne kui algab mäest laskumine, avaneb puude vahelt eriti ilus vaade "finantspealinnale" Canary Wharf. Samast vasakul paistab kiriku torn. Seal on katoliku kirik eriti imeliku nimega: Our Ladye Star of the Sea. Paremal pool teerada on aga üks imelik kuju, mis kaudselt meenutab inimfiguuri. See kannab nime Knife Edge.

Kui pargist väljudes vasakule pöörame, jõuame varsti lehvikute muuseumini. See asub kahes väga omapärases majas. Ehk pakub huvi? Tagasiteel möödume laevast Cutty Sark, mis asub praegu kaldal ja sisaldab restorani. Tegemist on omaaegse teeklipperiga, mis vedas Hiinast teed. Inglased on ju tuntud teearmastajad. Nimi tähendab lühikest särki ja pärineb nõiamoorilt vanast meremeeste laulust. Kohe jõe kaldal on kupliga pisike hoone, mis ongi sissepääs jalakäijate tunnelisse. See tunnel rajati kunagi dokitööliste tarbeks, et need kiiremini oma töökohtadesse teisel pool jõge pääseksid. 15 meetrit allapoole võid minna trepist, aga ehk eelistad sajandivanust lifti. Tunneli põhjapoolne ots on kitsam. See on parandatud koht, sest II MS ajal sai tunnel pommiga pihta. Väljapääsu juures teisel pool jõge müüakse jäätist! Aga otse edasi minnes leiad kergesti DLR jaama Island Gardens.

Lisaks paar kaardil numbritega tähistatud paika (kui huvi peaks pakkuma):
1. Queen Elizabeth's Oak (tamme jäänused; kuninganna ,Elizabeth I, muidugi, armastatud paik; oletatakse ka, et Henry VIII käis seal abikasa Ann Boleyn'iga tantsimas, hiljem "tantsis" Ann ka teistega ja tal löödi pea maha)
2. Roman Temple (varemed, vähe on alles)
3. Roman Motherstone Fountain
4. Bandstand
5. Maja numbriga null (0 Circus Street)